Wednesday, 13 March 2013

Ceritera Berkenaan Asal Usul Kampung Hasan Suhada



Pacitan

Kabupaten Pacitan terletak di hujung barat daya Provinsi Jawa Timur. Wilayahnya bersempadan dengan Kabupaten Ponorogo di utara, Kabupaten Trenggalek di timur, Lautan Hindi selatan, serta Kabupaten Wonogiri (Jawa Tengah) di barat. Sebahagian besar wilayahnya meerupakan pegunungan batu kapur, iaitu sebahagian dari rangkaian Pegunungan Kidul. Tanah tersebut dikatakan kurang sesuai untuk pertanian.
Pacitan juga memiliki gua-gua yang indah, diantaranya Gua Gong, Tabuhan, Kalak, dan Luweng Jaran (kemungkinan diantara gua yang terluas di Asia Tenggara). Di daerah pegunungan seringkali ditemukan fosil purbakala (sumber wikipedia)
Buah Pace atau Mengkudu
 Sejarah nama Pacitan berasal dari kata Pace (buah Pace). Nama itu pertama kali disebutkan oleh Raja Mangkubumi yang sembuh dari penyakit lumpuh dengan menggunakan air buah pace tersebut setelah diberikan oleh Setroketipo, salah satu keturunan Buonokeling ke-V yang beragama Islam. (Keturunan Bonokeling dari I hingga IV) berugama Hindu, dikisahkan peperangan telah terjadi diantara Ki Buonokeling IV dengan Kiyai Ageng Petung,salah seorang pendakwah Islam ke tanah jawa,  Ki BuonoKeling yang dikatakan sakti itu telah dipenggal kepada 3 bahagian oleh Kiyai Ageng Petung dan ditanam di 3 tempat yang berbeza yang dipisahkan oleh sungai). Pemerintah Pacitan dahulu yang terkenal adalah  Joyoniman atau Kanjeng Jimat, keturunan ke-XII Buonokeling Perkataan Jimat( barang keramat) yang diberikan kepada Joyoniman berasal dari tugas yang diberikan  oleh Pangeran Diponegoro kepada Joyoniman untuk menjaga gedung yang berisi barang keramat.
2 desa yang mempunyai ramai keturunan Hasan Suhada/Diah

Sejarah Gunung Limo


Sebagaimana yang kita ketahui, Keturunan kita melalui Buyut Hasan Suhada dan Diah merupakan penduduk asal Desa Mantren, Kabupaten Kebun Agung, Pacitan. Desa Mantren ini sangat hampir dengan Gunung Limo 1 iaitu salah satu gugusan 5 gunung yang terkenal dizaman kejatuhan kesultanan Majapahit kepada Kiyai Ageng Petung dan sahabat-sahabatnya.

Menurut ceritanya, Ki Buono Keling IV ini merupakan sahabat kepada Ki Tunggul Wulung, iaitu seorang pertapa di gugusan gunung limo ini. Selain dari Ki Tunggul Wulung, terdapat juga rakan seperguruannya yang bertapa di gugusan gunung tersebut iaitu ki Brayut dan Ki Tiyoso. Apabila keadaan huruhara akibat peperangan dengan Kiyai Ageng Petung, Ki Tunggul Wulung turun ke gunung mencari sahabat-sahabatnya untuk membantu Ki Buono Keling namun tidak berjumpa lalu Ki Tunggul Wulung membuat satu belahan di lereng Gunung Limo yang dinamakan “Selo Mentangkep”. Selo Mentangkep ini merupakan sebuah celahan sempit diantara batu besar yang hanya cukup dilewati oleh satu badan orang sahaja. Dipercayai hanya pengunjung yang berniat baik sahaja boleh melalui Selo Mentangkep ini.

Di Desa Mantren setiap tahun akan diadakan Upacara Tetaken Gunung Limo iaitu setiap 15 Muharam yang agak berkait rapat dengan kisah mencari ilmu pertapaan di gunung Limo.

Mengikut cerita dari orang-orang tua, sesiapa dari keturunan Gunung Limo ini yang mempunyai anak lelaki seramai 5 orang (5 orang anak lelaki sahaja) akan mendapat anugerah Pendowo Limo iaitu akan dikurniakan sesuatu tanpa perlu bertapa di Gunung Limo. Wallahualam

Terdapat juga kisah kedatangan orang-orang dari Desa Mantren ini yang mempunyai kesaktian, kekebalan dan kekuatan yang melebihi kelaziman. Kelebihan ini digunakan untuk membuka tanah dan membina rumah sewaktu awal kedatangan mereka di Tanah Melayu. Kebanyakan peneroka dari Desa Mantren ini tinggal di Kampung Sungai Besar, Kota Setia, Perak dan di Tebuk Pacitan di Bagan Nakhoda Omar, Selangor. Selain itu terdapat juga peneroka yang berasal dari Pacitan di Kuala Selangor dan Port Dickson, Negeri Sembilan.

Walaubagaimanapun,diceritakan yang  Buyut Hasan Suhada merupakan seorang yang alim dikampungnya dan telah membina masjid di desanya,manakala tujuan utama Embah Kamdi dan adiknya Embah Siraj merantau adalah untuk mendalami ilmu agama. Disebabkan oleh sesuatu perkara yang tidak dapat di elakkan, Embah Kamdi tidak dapat meneruskan perjalanannya ke Timur Tengah dan meneruskan pengajian dengan beberapa orang guru agama di sekitar Tanah Melayu ketika itu sebelum sampai ke Sg Nipah, Bagan Datoh Perak. Diceritakan juga tujuan beliau datang ke Sg Nipah dengan menaiki pedati ketika itu adalah untuk berguru dengan Kiyai yang berada di sana.

1 comment: